Datum van publicatie:

Het lezen van artikelen, tests afnemen, presentaties voorbereiden; mijn werkdag als onderzoeker ziet er elke dag anders uit. Als ik mensen vertel dat ik onderzoeker ben, denken ze vaak aan een stoffig bureau, dagenlang achter een computerscherm getallen bestuderen en een artikel schrijven met moeilijk vakjargon en complexe statistiek. Ik probeer ze dan uit te leggen dat ik wel degelijk daglicht zie, veel mensencontact heb en heel afwisselend werk doe.

Het is namelijk oh zo belangrijk dat juist ook deze mensen snappen wat er achter de onderzoeksdeuren gebeurt. Een trend in de academische wereld benadrukt het belang van de sociale impact en de verspreiding van je onderzoek bij een breed publiek. Binnen het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht wordt al veel aandacht besteed aan de rol van patiënten binnen onderzoek. Het is dus van toenemend belang om de wetenschappelijke boodschap van je onderzoek op een begrijpelijke manier over te kunnen brengen aan een breed publiek.

Met deze gedachte schreef ik mij in voor een pitch wedstrijd. Acteurs leerden ons om uit onze comfort zone te kruipen. De correcte en docerende houding werd al snel ingewisseld voor stemoefeningen, gekke gezichtsuitdrukkingen en een sprankelende uitstraling. Daar stonden we in een hip café ons onderzoek te pitchen aan publiek zonder kennis van onderzoek. Ook al voelde het gek om zo laagdrempelig, informeel en ongenuanceerd te praten over je onderzoek, was het vooral erg LEUK!

De pitchwedstrijd heb ik niet gewonnen. Maar het enthousiasme ga ik zeker vasthouden en, ondanks de andere setting (geen speciaal biertjes drinkend publiek), proberen over te brengen bij mijn directe collega’s. Zij zijn namelijk doorslaggevend voor het overbrengen van je onderzoek naar de kliniek. Dit is waar je het immers allemaal voor doet.

Dus kom achter het stoffige bureau vandaan en pitch je onderzoek! Durf gekke bekken te trekken om aandacht te vragen voor je niet-stoffige onderzoek.

Geschreven door Isabel Gosselt, junior onderzoeker bij project ‘Innovatieve Diagnostiek in Cognitie Alledaags (InDiCA)