Iedereen kent het wel: het hebben van een baaldag. Misschien heb je minder goed geslapen, zie je ergens tegen op of ben je gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt. Tijdens de coronapandemie, waar we nu al bijna een jaar mee te maken hebben, kan het zijn dat je meer baaldagen hebt dan daarvoor. Hoe blijven we positief en tevreden in deze tijd?

Ik had mij het jaar 2020 anders voorgesteld. In augustus studeerde ik af, maar de uitreiking kon niet doorgaan waardoor ik het diploma in die felbegeerde gele UU-bulkoker nog steeds niet heb. Het vinden van een leuke baan tijdens een pandemie bleek lastig te zijn en dus had ik in september nog geen baan. Ik ging, net als tijdens mijn studententijd, in de bediening werken. Dit was mogelijk tot half oktober… Niet een ideale situatie zal je denken. Toch zijn er in 2020 deuren voor mij geopend die ik van tevoren niet had verwacht.

Begin 2020 startte mijn stage bij het SleeCP project, een onderzoek waar alle ‘dit vind ik leuk’ boxjes werden afgevinkt. En dat ook nog eens met ontzettend leuke begeleiders en collega’s. In december kreeg ik te horen dat ik een artikel mocht schrijven over de data die we tijdens de stage hadden verzameld – deur nummer 1. Daarnaast zijn we in samenwerking met het WKZ begonnen met een nieuw project, SleepStim. Hiervoor doen we mee met de Ureka Mega Challenge, waardoor we hopelijk subsidie krijgen om dit project op te gaan starten – deur nummer 2!

In deze tijd gaat bijna alles anders dan we zouden willen en dat kan frustrerend zijn. Het nieuws dat gedomineerd wordt met het virus, de maatregelen, en besmettings- en ziekenhuiscijfers kan je bedroeven. Onthoud dat je, al helemaal tijdens een pandemie, niet overal invloed op hebt. Loslaten kan ervoor zorgen dat deuren zich openen die anders niet op je pad waren gekomen. Onthoud ook dat je best een baaldag of zelfs baaldagEN mag hebben! En ben je echt toe aan positief (corona) nieuws, dan heb ik hier een goede website.

Geschreven door Ilse van Rijssen, junior onderzoeker bij onderzoeksproject Voeding, slaap en beweging.