Samenwerken met ervaringsdeskundigen in onderzoek is echter niet altijd eenvoudig en vanzelfsprekend. Hoe zorg je ervoor dat het verder komt dan een enkel project?

In dit artikel wordt gereflecteerd op de stappen die door de onderzoeksgroep CanChild zijn gezet in het opbouwen van een onderzoekscultuur gericht op samenwerking met jongeren en ouders. Onderzoekers van het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht Jan Willem Gorter en Marjolijn Ketelaar zijn hierbij betrokken en delen graag de ervaringen die in dit artikel zijn opgeschreven. Met deze ervaringen bouwen wij graag verder in PRO.

Pozniak K, Buchanan F, Cross A, Crowson J, Galuppi B, Grahovac D, Gorter JW, Hlyva O, Ketelaar M, Kraus de Camargo O, Krpan Mesic M, Martens R, McCauley D, Nguyen L, Palisano RJ, Phoenix M, Putterman C, Rosenbaum P, Sprung J, Strohm S, Teplicky R, Thomson D, Wright M. Building a culture of engagement at a research centre for childhood disability. Res Involv Engagem. 2021 Nov 6;7(1):78. doi: 10.1186/s40900-021-00319-5.