Datum van publicatie:

Promotie: Nicole ter Wal

Titel proefschrift: Capturing Patient Perspectives on Communicative Participation – A new Outcome Measure for Speech and Language Therapy

Promotor: prof.dr. P.A.M. (Ellen) Gerrits, prof.dr. J.M.A. (Anne) Visser-Meily, prof. dr. C.B. (Caroline) Terwee

Copromotoren: dr. L (Lizet) van Ewijk

Wanneer: donderdag 16 oktober 2025, 14.15 – 15.15 uur.

Locatie: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht en digitaal via de livestream (volgt later op de website van de UU).

 

Samenvatting

Communiceren doen we dagelijks: met familie, vrienden, kennissen of onbekenden. Thuis, op het werk, tijdens sport of voor studie. Maar helaas is communiceren niet voor iedereen vanzelfsprekend. Problemen in spraak, taal, stem, gehoor of cognitie kunnen ervoor zorgen dat iemand niet goed kan meedoen. Behandeling door een logopedist, gericht op hoe nog wél mee te doen, is dan uiterst belangrijk om eenzaamheid te voorkomen, schrijft Ter Wal. 

Voor een passende behandeling is het noodzakelijk om goed zicht te krijgen op de communicatieve participatie: het vermogen van iemand om deel te nemen aan alledaagse situaties waarin communicatie centraal staat. Om dit methodisch, efficiënt en persoonsgericht in kaart te brengen, ontwikkelde Ter Wal MijnCommunicatie-Volwassenen. 

MijnCommunicatie-Volwassenen

MijnCommunicatie-Volwassenen is een itembank: een set van 42 vragen over de zelfervaren communicatieve participatie die mensen met communicatieproblemen invullen. Zo kunnen logopedisten doelen stellen die voor de patiënt betekenisvol zijn en meer persoonsgerichte zorg leveren. 

Ter Wal ontwikkelde MijnCommunicatie-Volwassenen op basis van een analyse van bestaande vragenlijsten, gesprekken met zeventig volwassenen met verschillende communicatieproblemen, en in samenwerken met logopedisten en logopedische professionals. Vervolgens is de vragenlijst ingevuld door 500 patiënten om de validiteit en betrouwbaarheid te bepalen. Naast in de logopedische praktijk, kan MijnCommunicatie-Volwassenen ook worden ingezet in onderzoek naar communicatieproblemen bij volwassenen.