Promotie: Ingrid Singer
Titel proefschrift: Enhancing Communicative Participation by Integrating Children’s Contexts into Speech and Language Therapy
Promotor: prof. dr. P.A.M. (Ellen) Gerrits, prof. dr. J.W. (Jan Willem) Gorter
Copromotoren: Dr. M.R. (Margreet) Luinge
Wanneer: maandag 29 september 2025 12.00-13.00 uur
Locatie: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht en digitaal via de livestream
Meedoen in alledaagse communicatie
Kinderen met TOS hebben vaak moeite om mee te doen in alledaagse communicatie, zoals iets vertellen in een groepsgesprek of een ruzie oplossen. Logopedie kan hierbij helpen, schrijft Singer. Ze ziet dat de focus binnen de logopedie ook al steeds meer wordt verlegd van het verbeteren van de taalvaardigheid naar het versterken van de communicatie in dagelijkse situaties.
Singer constateert echter dat er nog geen goede hulpmiddelen zijn die kinderen, ouders en logopedisten hierbij kunnen ondersteunen. Ook weten we nog weinig over welke factoren participatie – meedoen in dagelijkse situaties – beïnvloeden. In haar proefschrift brengt Singer hier verandering in.
Concrete handvatten
Singer legt een betere verbinding tussen logopedische behandeling en het dagelijks leven van kinderen met TOS. Volgens haar moet participatie in behandelingen centraal staan. Dat maakt ze effectiever en bevordert het welzijn van de kinderen. Verder vereist effectieve therapie, naast aandacht voor taal- en communicatievaardigheden, een gedeelde besluitvorming met ouders en oog voor persoonlijke en omgevingsfactoren, zoals welbevinden, gezinsondersteuning en het communicatieklimaat thuis.
In haar proefschrift biedt Singer concrete handvatten om de verbinding tussen therapie en het dagelijks leven te versterken. Ze heeft bijvoorbeeld de gesprekstool ENGAGE ontwikkeld, die gedeelde besluitvorming bevordert en een meer contextgerichte aanpak stimuleert. Zo kunnen de communicatieve vaardigheden van kinderen met TOS worden verbeterd.