Datum van publicatie:

Promotie: Barbara Engels

Titel proefschrift: Measuring physical behaviour in children with varying abilities From differences to data

Promotor: prof.dr. J W. (Jan Willem) Gorter, prof.dr. R.H.H. Engelbert

Copromotoren: dr. M.A.T. Bloemen

Wanneer: maandag 8 december 2025 10.15-11.15 uur

Locatie: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht en digitaal via de livestream (volgt later op de website van de UU).

 

Samenvatting

Bewegen is belangrijk voor alle kinderen, met en zonder ontwikkelingsbeperkingen. Het helpt om sterk en fit te worden, maar ook om zelfvertrouwen te krijgen en vrienden te maken. Toch hebben kinderen met een ontwikkelingsbeperking vaak minder mogelijkheden om actief te zijn. Daardoor lopen ze het risico om minder mee te doen of zelfs buitengesloten te raken in de maatschappij.Wanneer een kind moeite heeft met bewegen of met activiteiten die voor hem belangrijk zijn, kan een kinderfysiotherapeut hierin ondersteunen.

In dit proefschrift onderzochten we hoe beweegmeters (kleine apparaatjes die op het lichaam worden gedragen en bewegingen kunnen meten) hierbij kunnen helpen. We bekeken eerst wat er al bekend is uit onderzoek. Ook wilden we weten hoe goed een beweegmeter werkt bij kinderen met verschillende motorische mogelijkheden: zowel bij kinderen die zelfstandig lopen als bij kinderen die gebruikmaken van hulpmiddelen als een rolstoel in het dagelijks leven.

Samen met kinderen, ouders en therapeuten ontwikkelden we een praktische toolkit. Deze toolkit werd uitgeprobeerd in de kinderfysiotherapeutische praktijk. De ervaringen waren positief: ouders en kinderen vonden het vooral waardevol om meer inzicht te krijgen in hoeveel en hoe er werd bewogen. Kinderfysiotherapeuten zagen de mogelijkheden om hun behandelingen te versterken, maar gaven ook aan dat er nog stappen nodig zijn om dit makkelijk in de dagelijkse praktijk te gebruiken.

Dit proefschrift laat zien dat beweegmeting niet alleen cijfers oplevert, maar ook deuren kan openen. Het kan bijdragen aan passende zorg en kinderen met én zonder ontwikkelingsbeperking helpen om actief, gezond en volwaardig mee te doen in de samenleving.