Datum van publicatie:

Samenwerking tussen therapeuten en ouders in de behandeling van kinderen met een ontwikkelingsstoornis draagt bij aan positieve uitkomsten voor kind en ouders. In de praktijk blijkt echter dat de samenwerking tussen therapeuten en ouders vaak lastig vorm te geven is. Om therapeuten in staat te stellen om hun samenwerking met iedere individuele ouder te optimaliseren is het belangrijk dat zij weten hoe zij dit kunnen doen.

Met dit doel voerden onderzoekers van de Hogeschool Utrecht samen met het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht een systematisch literatuuronderzoek uit. Het onderzoek richtte zich op wat therapeuten kunnen doen om de samenwerking te optimaliseren, volgens therapeuten en ouders van jonge kinderen met een ontwikkelingsstoornis.

In totaal hebben wij +/- 100 concrete strategieën geformuleerd. Een voorbeeld van een strategie is ‘Geef ouders het vertrouwen dat zij in staat zijn om hun kind te ondersteunen’. Therapeuten kunnen de strategieën als leidraad gebruiken om hun samenwerking met iedere individuele ouder vorm te geven. Zie ook deze video.

Publicatie

Collaboration: how does it work according to therapists and parents of young children? A systematic review. doi.org/10.1111/cch.13167 (open access) Auteurs: Inge Klatte, Marjolijn Ketelaar, Annemieke de Groot, Manon Bloemen en Ellen Gerrits.