Geen effect van sportdeelname op school op psychosociale gezondheid en aandacht bij kinderen met een fysieke beperking

Onderzoek laat bij zich normaal ontwikkelde kinderen vaak positieve associaties zien tussen sportdeelname en psychosociale gezondheid en aandacht. Bij kinderen met een fysieke beperking zien we op deze twee gebieden vaak problemen.

In het promotieonderzoek van Maremka Zwinkels (Sport2StayFit studie) wilden we dan ook graag bekijken of een sportprogramma op school de psychosociale gezondheid en de aandacht zou verbeteren voor deze groep kinderen.

Aan het onderzoek hebben 70 kinderen met een fysieke beperking (8 tot 19 jaar oud) meegedaan. De sportgroep bestond uit 31 kinderen. Zij volgden gedurende 6 maanden een sportprogramma op school. De controlegroep kreeg geen extra sportprogramma.

Na afloop van de 6 maanden bleek dat het sportprogramma geen verschil had gemaakt voor de psychosociale gezondheid en de aandacht van kinderen met een fysieke beperking. Dat is jammer, maar wel een beetje te verklaren. De sport werd op school, vaak onder schooltijd, aangeboden. Hierdoor zijn omgevingsfactoren die bij reguliere sportdeelname horen, zoals nieuwe vriendschappen maken, en het gevoel hebben bij een vereniging of team te horen geen onderdeel geweest van het programma.

Zwinkels M, Ketelaar M, Nijboer T, Verschuren O, Te Velde S, de Groot J, Takken T, Visser-Meily A. Effects of a school-based sports program on psychosocial health and attention in youth with physical disabilities. J Pediatr Rehabil Med. 2020 Feb 27. doi: 10.3233/PRM-180570. [Epub ahead of print]