Cognitieve problemen komen erg veel voor na hersenletsel. Om deze problemen in kaart te brengen wordt vaak een neuropsychologisch onderzoek (NPO) afgenomen. Dit onderzoek bestaat uit pen-en-papier taken die worden afgenomen in een rustige omgeving met weinig prikkels. Dit staat ver af van de meeste situaties in het dagelijks leven. Daarom is ook vraag naar een andere manier om cognitieve functies en vaardigheden in kaart te brengen. Virtual Reality (VR) kan hierbij mogelijk helpen.
In dit onderzoek zijn wij nagegaan hoe haalbaar het is om VR simulaties te gebruiken in de kinderrevalidatie. We hebben kinderen opdrachten gegeven in een VR simulatie; eenmaal met een VR bril op (immersive) en eenmaal met een computerscherm. We hebben onderzocht wat de gebruikerservaring van kinderen was en of zij een voorkeur hadden voor de ene manier boven de andere. Uit de resultaten kwam naar voren dat VR simulaties heel haalbaar zijn bij deze doelgroep en dat de gebruikerservaring vergelijkbaar en goed was. Er was ook weinig sprake van cybersickness. Kinderen hadden een voorkeur voor de immersive VR simulatie (met VR bril). Dit biedt aanknopingspunten voor het inzetten van VR simulaties in de kinderneuropsychologie en -revalidatie.
Verheul F, Gosselt I, Spreij L, Visser-Meily JMA, Te Winkel S, Rentinck I, Nijboer T. Can serious play and clinical cognitive assessment go together? On the feasibility and user-experience of virtual reality simulations in paediatric neurorehabilitation. J Pediatr Rehabil Med. 2022 Jun 1. doi: 10.3233/PRM-200801. Online ahead of print.