Datum van publicatie:

Enthousiasme, interesse, samenwerken, luisteren, aansluiten, vertrouwen én kwaliteit; zo maar wat kenmerken van werken in de zorg en, wat mij betreft, juist ook van werken in de revalidatie. Herken jij dit en wil je hierin ook verder blijven ontwikkelen; een Life-long-learning dus? Denk met mij mee in deze blog.

Basis

Als docent neurorevalidatie en als knowledge broker ervaar ik heel veel en vaak ‘leren’. Ten eerste zijn er natuurlijk mijn lessen en presentaties waar ik me op voorbereid. Dit doe ik met collega-docenten, aan de hand van actuele literatuur en met behulp van inhoudelijke sessies van andere experts. Daarnaast begeef ik me als knowledge broker in een netwerk met gemotiveerde en enthousiaste zorgprofessionals. Het sparren met elkaar maakt de uitwisseling van kennis en vaardigheden gemakkelijk en vanzelfsprekend. De basis voor mijn Life-long-learning!

Behandelen is leren

En dan werk ik natuurlijk nog dagelijks met mijn collega’s; als gespecialiseerde neurorevalidatie-therapeuten begeleiden we mensen die van een herseninfarct of een hersenbloeding aan het herstellen zijn. Geen dag is hetzelfde en iedere revalidant is anders. Aansluiten en op maat onderzoeken, behandelen en coachen; belangrijke competenties, die het werken in de Medische Specialistische Revalidatie (MSR) zo uitdagend en leuk maken. Wat leer ik veel van al die revalidanten en de mensen om hen heen. Iedere neuro-behandelaar in de MSR wordt geacht een expert in de neurorevalidatie te worden, te zijn en te blijven. Hoe kunnen we dat waar maken? Natuurlijk, we zien elkaar werken, we doen steeds weer nieuwe ervaring op, we praten met elkaar over het vak en regelmatig geef je iemand schriftelijk tips en tops vooraf aan een jaargesprek.

Als zorgprofessionals werken we naast elkaar en met elkaar om de beste revalidatie mogelijk te maken. Met name in groepstherapieën als Ochtend Therapie en de HandArmGroepen zijn er mogelijkheden te creëren om samen te onderzoeken en te behandelen en daardoor veel van elkaar te leren. Juist dan is het mogelijk om inhoudelijke specifieke kennis en vaardigheden uit te wisselen; samen behandelen is samen leren.

KwaliTIJD

Toch pakken we maar weinig van die ‘samen-behandelen = samen-leren momenten’. Kwaliteit hoog houden kost tijd, inspanning, creativiteit en ook lef! Hoe maken we er voldoende tijd voor vrij? Hoe blijven we up-to-date en wie zegt mij als ik iets mis? Eigenlijk is er niemand die mij ooit beoordeelt of iemand die over mijn schouder meekijkt. Wat zou het goed zijn om vaker kennis en vaardigheden uit te wisselen met elkaar. Ik denk aan klinische lessen: “Samen vaardigheden oefenen”, aan intercollegiale toetsing: “Waarom doen we het zo?” en  aan intervisie: “Collega’s kijken met elkaar mee of behandelen samen en geven elkaar daarna feedback”. Een cultuur waarin professionals elkaar durven aan te spreken om scherp te blijven en continu van elkaar leren om nog beter te worden en de kwaliteit hoog te houden; experts te blijven! Want een expert heeft empowerment en heeft een rol om te zorgen dat de specifieke kennis en vaardigheden optimaal zijn. Behandelaars: pak die power en blijf samen leren! Life-long-learning; waar zie jij kansen?

Geschreven door Eugénie Brinkhof, fysiotherapeut en knowledge broker De Hoogstraat Revalidatie en docent Neurorevalidatie NPi.